Wist je dat we ook een groepsaanbod hebben?

Vanaf 31 januari 2024 zijn er 5 cursusdagen die je helpen in je ZORG VOOR ZELFZORG en dit zonder wachtlijst.
De cursus maakt je wegwijs in stress en hoe het verband houdt met angst, assertiviteit, piekeren en perfectionisme.
Laat je zeker niet afschrikken door het groepsverband, uit ervaring weten we dat leren in groep vooral voordelen met zich meebrengt.

De cursus wordt gegeven door Anniek Hermans en Maartje Janssen, ELP-psychologen.
Deelnameprijs: €12.50 voor 5 sessies (conventie eerstelijnspsychologische zorg)
Waar: Sociaal huis, Monseigneur Koningsstraat 8, 3680 Maaseik
Wanneer: Woensdag 31/1, 7/2, 28/2, 6/3 en 27/3 telkens van 09u00 tot 11u00

Meer info en inschrijven kan via info@manao.be

Angst

Je kan verschillende angsten ervaren:

  1. Paniekstoornis: je ervaart paniekaanvallen en maakt je hier zorgen rond. Deze aanval gaat gepaard met verschillende lichamelijke kenmerken zoals een versnelde hartslag, zweten, trillen, pijn in de borst, ademhalingsproblemen, duizeligheid en/of misselijkheid,… Je hebt angst om gek te worden of je hebt het gevoel te zullen sterven.
  2. Dwang (obsessieve-compulsieve stoornis): Je hebt angstige gevoelens en om deze gevoelens te controleren ga je bepaalde handelingen uitvoeren. Veelvoorkomende handelingen zijn: herhaaldelijk de deur sluiten, de kraan uitdraaien of het vuur checken. Echter zijn er nog tal van andere handelingen die worden uitgevoerd aangezien dit verschilt van persoon tot persoon. Je beseft dat deze handelingen niet nuttig zijn maar kan ze niet stoppen. Hierdoor verlies je veel tijd gedurende de dag.
  3. Algemene angststoornis: Je hebt angst en piekert over verschillende domeinen in je leven. Hierdoor heb je het gevoel je dagelijkse leven niet meer de baas te kunnen. Gepaard met de angst ervaar je symptomen zoals rusteloosheid, vermoeidheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid, spanningsklachten en/of slaapproblemen.
  4. Enkelvoudige angststoornis: Je hebt angst voor één specifiek object/situatie in je leven zoals bepaalde dieren, hoogten, kleine ruimtes,… Wanneer je hier last van hebt ga je vermijden om met je angst in contact te komen.
  5. Sociale angst: Je hebt angst voor sociale situaties en dan vooral voor situaties waarbij je in contact komt met mensen die je niet of minder goed kent.

Herken je jezelf in (een deel) van bovenstaande beschrijving en heb je vragen of wil je erover spreken?

Neem dan contact op via ons contactformulier.